Rozvíjajúce cvičenia

Vážení rodičia,

                         Oblastí, v ktorých je treba pripraviť dieťa na školu je niekoľko. Nedajú sa síce celkom oddeliť, veľmi často sa prekrývajú (napr. schopnosť dlhotrvajúcej pozornosti nepochybne ovplyvní dieťa pri dokončení danej úlohy), napriek tomu ich môžeme zámerne cvičiť.

                        Tam, kde nestačí bežnou formou rozvíjať jednotlivé funkcie detí - v niektorých prípadoch vývoj neprebieha celkom rovnomerne - je treba s dieťaťom pracovať zamerane. Predkladám Vám preto program práce s deťmi, ktorý má pomôcť rodičom pravidelným cvičením rozvinúť u detí jednotlivé funkcie, podstatné na dosiahnutie žiadúcej úrovne pripravenosti na školu.

                        Celý program je rozvinutý na 10 týždňov, pričom v danom popise cvičení na každý jednotlivý týždeň sú zastúpené rozvíjajúce cvičenia pre jednotlivé funkcie. Pre prehľadnosť uvádzam ešte súbory cvičení, vzťahujúce sa k jednotlivým funkciám. Tie využijete vtedy, ak má dieťa v niektorej oblasti väčšie ťažkosti a ak sa potrebujete k niektorým cvičeniam vrátiť, prípadne je možné obohatiť ich o analogické cvičenia a hry, ktoré možno nájsť v literatúre podľa priloženého zoznamu.

 

                        Niekoľko poznámok k vlastnej práci s deťmi:

 

                        1. Každý deň venujeme približne pol hodiny priamej hre s dieťaťom. Striedame ťažšie cvičenia s ľahšími a tak predchádzame únave dieťaťa. Dieťa by sa malo sústrediť asi na 20 minút.

                        2. Nikdy nenútime dieťa, aby pracovalo s listami keď je unavené, alebo sa mu nechce. Pokúste sa priviesť ho k „hraniu“ pochválením, povzbudením, prípadne drobnou odmenou za správne splnenú úlohu.

                        3. Začíname vždy od cvičení, ktoré dieťa ovláda a pri ktorých je úspešné. Postupne zvyšujeme náročnosť predkladaných úloh podľa toho, ako dieťa program zvláda.

                        4. Nemusíme denne všetky odporúčané cvičenia trénovať, ale tie, v ktorých dieťa výrazne zlyháva, je vhodné častejšie opakovať, až kým dieťa daný typ úloh nezvládne bez problémov.

                        5. Zásadne dieťaťu jeho výkony nehaníme, ak sa mu niečo nepodarí môžeme povedať „Nevadí, nabudúce to bude lepšie.“ Každý správne vyriešený pracovný list môžeme odmeniť symbolickou odmenou - červeným bodom, hviezdičkou, pečiatkou, prípadne dáme list na výstavu. Povzbudíme tým dieťa do ďalšej práce.

                        Ak sa vyskytnú s dieťaťom pri práci nejaké problémy, s ktorými si neviete poradiť, obráťte sa na učiteľku z materskej školy, alebo na pedagogicko-psychologickú poradňu.

 Rozvíjajúce oblasti:


Matematické predstavy.docx (12,4 kB)
Myslenie.docx (12,1 kB)

        sada_d.doc (291,5 kB)
Pamäť.docx (11,2 kB)

        sada_c.doc (296,5 kB)
Pozornosť a zrakové vnímanie.docx (11,6 kB)

        sada_b.doc (578,5 kB)
Sluchové vnímanie.docx (13,4 kB)
Jemná motorika.docx (12,3 kB)

        sada_a.doc (478 kB)

 

V závere ponúkam 10-týždňový program určený na rozvíjanie vyššie spomínaných oblastí:

        10-týždňový program.doc (88,4 kB)